Huishoudelijke reglement bv.leiden.nl

Huishoudelijke reglement bv.leiden.nl

Artikel 1

1.     Het werkingsgebeid van de vereniging strekt zich uit tot de regio Holland Rijnland.

2.     De belangen van de andere ondernemersorganisaties in het werkingsgebied worden gerespecteerd.

Artikel 2

1.     Het bestuur beslist omtrent de toelating van nieuwe leden en zal er daarbij naar streven als lid aan te trekken kleine, middelgrote en grote ondernemers/ondernemingen en instellingen met een onderneming casu quo bedrijf binnen het in artikel 1 van dit reglement omschreven gebied dan wel lidorganisaties binnen het in artikel 1 van dit reglement omschreven gebied, waarvan de activiteiten naar het oordeel van het bestuur voldoende bedrijfsmatig zijn georganiseerd.

2.     Onder "ondernemers/ondernemingen" wordt verstaan: zelfstandige ondernemers en ondernemingen in het klein, middelgroot en grootbedrijf en beroep en instellingen/non-profit organisaties.

        Ondernemers die lid zijn van de vereniging dienen actief een onderneming te exploiteren en bij de (dagelijkse) leiding daarvan betrokken te zijn.

Artikel 3

1.     De taakverdeling binnen het bestuur wordt met inachtneming van de bepalingen van de statuten en van dit reglement door het bestuur vastgesteld.

2.     Aan het bestuur is onder meer opgedragen:

        a.     benoeming van een vice-voorzitter en een penningmeester, alsmede eventueel van andere leden tot commissaris met een bijzondere takenlast;

        b.     goedkeuring van de jaarlijkse rekening en verantwoording van de penningmeester, voordat deze op de algemene ledenvergadering wordt uitgebracht;

        c.     goedkeuring van het door de secretaris namens het bestuur op te maken jaarverslag;

        d.     het opmaken van een aanbeveling voor de verkiezing van een voorzitter;

        e.     het opmaken van een aanbeveling tot benoeming van een secretaris, alsmede - indien deze geen lid is van de vereniging - het uitbrengen van een advies aan de algemene ledenvergadering voor de honorering van de secretaris;

        f.     het opmaken van een aanbeveling voor de verkiezing van gewone en buitengewone bestuursleden;

        g.     het nemen van beleidsbeslissingen;

        h.     het eventueel instellen van commissies.

Artikel 4

1.     De secretaris tekent de stukken die van het bestuur of de vereniging uitgaan.

2.     Belangrijke stukken worden mede door de voorzitter, de vice-voorzitter of de

        penningmeester ondertekend.

3.     De secretaris houdt de notulen van bestuurs- en ledenvergaderingen.

4.     De secretaris ontwerpt het jaarverslag.

5.     Desgewenst verstrekt de secretaris, voorzover mogelijk en zulks ter beoordeling

        van het bestuur, aan de leden advies over aangelegenheden in verband met het

        doel der vereniging.

Artikel 5

De penningmeester is belast met:

a) het geldelijk beheer der vereniging;

b) het innen der contributies;

c) het doen der uitgaven;

d) het ontwerpen van de jaarlijkse rekening en verantwoording;

e) het opstellen van de jaarlijkse begroting.

Artikel 6

1.     Het bestuur is gerechtigd de leden zodanige inlichtingen te vragen als het meent

        nodig te hebben voor de juiste vervulling van zijn taak.

2.     Wanneer het desbetreffende lid zulks verlangt, behandelt de secretaris de

        verkregen inlichtingen strikt vertrouwelijk.

Artikel 7

1.     Het bestuur heeft de bevoegdheid zich bij de behandeling van speciale

        vraagstukken door een deskundige en/of door een al dan niet uit de leden te

        benoemen commissie te doen bijstaan.

2.     Inrichting, taken en bevoegdheden van deze commissie zullen in ieder

        afzonderlijk geval door het bestuur worden vastgesteld.

Artikel 8

1.     De leden kunnen zich op de algemene vergadering doen vertegenwoordigen

        door hun beherende vennoten, directeuren, commissarissen,

        procuratiehouders of door een van een schriftelijke volmacht voorziene

        bijzondere gevolmachtigde.

2.     Co√∂peratieve of andere rechtspersoonlijkheid bezittende verenigingen kunnen

        bovendien vertegenwoordigd worden door hun bestuursleden.

Artikel 9

De hoogte van de contributie wordt jaarlijks voor het volgende jaar vastgesteld in de algemene ledenvergadering die binnen zes maanden na afloop van het boekjaar plaatsvindt.

De contributie bedraagt een vast bedrag per lid per jaar.

De contributie wordt verhoogd met omzetbelasting. Als peildatum geldt de datum van

verzending van de contributienota.

 

Artikel 10

De vereniging kent de volgende commissies, waarvan de samenstelling door het

bestuur wordt bepaald:

  • Commissie Lobby & Politiek
  • Commissie Onderwijs & Werkgelegenheid
  • Commissie PR & Communicatie
  • Commissie Ledenbijeenkomsten
  • Commissie Ledenservice
  • Commissie Detailhandel
  • Commissie Leiden Centraal

Artikel 11

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Dit reglement treedt in werking op de 30ste dag na de algemene ledenvergadering, waarin het zal zijn goedgekeurd.

Aldus vastgesteld op de algemene ledenvergadering van 19 april 2011. 

Secretariaat

Stationsweg 26
2312 AV Leiden
E. info@bvleiden.nl
T. 071 5127885
Bereikbaar op ma. di & do.

Nieuwsbrief